Savremeni svet | |||
Kina uspešno testirala projekat svog drugog stelt aviona |
nedelja, 02. decembar 2012. | |
Kineska vojna vazduhoplovna industrija ponovo je iznenadila čitav svet. Nakon što je novi kineski avion pete generacije pod imenom J-20 izveo uspešne probne letove, svet je bio šokiran kada su kineski stručnjaci proizveli projekat pod imenom J-31[1] koji takođe pripada avionima pete generacije i poseduje karakteristike smanjene radarske vidljivosti, odnosno građen je tako da ispoljava tzv. stelt karakteristike. Da podsetimo, Kina je najpre iznenadila svet svojim projektom J-20 koji je dugo bio strogo čuvana tajna. Taj avion treba da bude pandan američkom avionu iste kategorije F-22 “Raptoru”, kao i ruskom novom projektu lovca pete generacije Suhoju T-50. Kineski stelt lovac presretač J-20 poseduje sve osobine kao i njegovi konkurenti. U projekat J-20 ugrađen je derivat ruskog motora koji poseduje teški lovac presretač MIG-31. On poseduje 14,500 tona potiska, dok primera radi američki F-22 poseduje potisak oko 16 tona. U projekat J-31 ugrađen je ruski motor čije se karakteristike još uvek kriju od šire javnosti, ali će u kasnijim verzijama dobiti kineski motor koji je približno jednak ruskom motoru R-93 i imaće potisak od 9,500 tona. U serijskoj proizvodnji u J-20 biće ugrađen kineski motor klase WZ čiji bi potisak trebalo da bude sličan motorima koji pokreću F-22. Da razjasnimo, kineski teški lovac J-20 predstavlja odgovor na američki Raptor dok će novi J-31 predstavljati odgovor na američki projekat višenamenskog aviona F-35. Stručnjaci su na osnovu fotografija primetili da prototip J-31 ima ojačani stajni trap tako da bi u budućnosti u serijskoj proizvodnji mogla biti izgrađena i verzija za nosače aviona. Da podsetimo, Kina je već porinula svoj prvi nosač aviona koji je postao operativan i koji će nositi avione kineske proizvodnje koji predstavljaju modifikovanu verziju ruskog Suhoja SU-33. Njegova kineska verzija nosi ime J-15. Oba kineska nova aviona poseduju pomenute stelt karakteristike i naoružanje nose u spremnicima koji se nalaze u unutrašnjosti trupa analogno američkim F-22 i F-35 kao i ruskim T-50. Cilj ovoga je da se dodatno smanji radarski odraz. Pre izvesnog vremena na fotografijama jednog od prototipova J-20 primećeno je da su Kinezi ugradili najsavremeniji AESA radar, odnosno radar sa aktivnim elektronskim skeniranjem. Taj radar je takođe primećen i na nešto starijim kineskim avionima koji su već u operativnoj upotrebi J-10B. Najnoviji kineski projekat koji je ponovo iznenadio svetsku javnost, pomenuti J-31 je izgleda namenjen i za izvoz jer se pominje i njegova oznaka F-60, F je skraćenica od engleske reči "fighter", odnosno lovac. Prema procenama stručnjaka na osnovu fotografija dužina J-31 iznosi oko 16,5 metara, a raspon krila oko 11,5 metara, što je manje u odnosu na J-20, čije procene dužine iznose od 19,5 do 20 metara, a raspon krila oko 14 metara. Ovime je kineska vojna industrija potvrdila da se nalazi u samom svetskom vrhu i da može da parira najmodernijim aparatima američke ili ruske proizvodnje. Ovo je veoma značajno za kineski međunarodni položaj jer samim tim Kina postaje ozbiljan faktor na koji se mora računati. Američki i zapadni vojni analitičari su iskreno zapanjeni brzinom kojom se odvijaju novi kineski projekti. To potvrđuje i pojava novog višenamenskog stelt aviona J-31. Kada bude ušao u serijsku proizvodnju, novi kineski projekat moći će ravnopravno da se nosi sa toliko hvaljenim američkim višenamenskim lovcem F-35. Ovim svojim projektima kineska vojna industrija je pokazala čitavom svetu da je moderna i da može da se nosi sa najsavremenijim vojnim vazduhoplovnim industrijama. Moramo da pomenemo da evropska vojna vazduhoplovna industrija nema planove za razvoj stelt aviona pete generacije. Kada bude ušao u serijsku proizvodnju, i J-31 predstavljaće sam svetski vrh kada je u pitanju vazduhoplovna industrija, što potvrđuje da je Kina zaista postala ne samo regionalna već i globalna sila koja se mora uzeti u obzir, što američki stručnjaci svakako znaju i od čega strepe. |