Početna strana > Polemike > Ideološki obračun Milenka Markovića
Polemike

Ideološki obračun Milenka Markovića

PDF Štampa El. pošta
Marinko M. Vučinić   
četvrtak, 19. februar 2009.

Glavna primedba koju Milenko Marković upućuje istoričaru Dušanu Batakoviću je da Bataković ne može, kada govori o skorijoj prošlosti (NOB i socijalistička revolucija), da smiri svoj ideološki (antikomunistički, antititoistički) pristup. To se, po Milenku Markoviću, naročito može videti iz Batakovićeve ocene knjige Holma Zundhausena Istorija Srbije od 19. do 21. veka u kojoj se, navodno, mogu naći predrasude o savremenoj srpskoj istoriji u kojoj preovlađuju fenomeni nasilja, ksenofobije i zločina.

Batakovićev odgovor je da „naša šira javnost nije svesna jedne negativne gotovo demonske slike, koja je tokom poslednje dve decenije stvorena o nama u svetu, proizašla iz šinjela zvanične hrvatske promidžbe i prateće, pretežno, austro-nemačke propagandne mašinerije. Žalosna je činjenica da se zvanično hrvatsko tumačenje uzroka raspada Jugoslavije ne samo raširilo po svetskim medijima, nego ga i jedan deo naše stručne javnosti uzima kao svoje naučno polazište.“ Upravo se u ovim stavovima Dušana Batakovića prepoznao ideolog Saveza antifašista Srbije i dosledni titoista Milenko Marković, što se može videti u njegovoj karakterizaciji rata u Hrvatskoj nakon razbijanja jugoslovenske države. On preuzima stanovište hrvatske ideologije i ističe da se u Hrvatskoj nije radilo, kako to tvrdi Dušan Bataković, o građanskom ratu, već je na delu bio eklatantno nacionalističko-osvajački rat za proširenje državnih granica Srbije. Samo još nedostaje ocena o srbočetničkoj agresiji, pa da propagandni ugođaj bude potpun.

Ovakva ideološka simplifikacija je daleko od objektivnog naučnog pristupa za koji se zalaže Dušan Bataković. „Istorija Srbije i Balkana ne podleže ovakvim manihejskim, crno-belim uprošćavanjima; radi se, zapravo, o mnogim nijansama sivog, što zahteva šira i istančana znanja, visoku učenost i podrazumevajuću odmerenost u sudovima spornih fenomena. Umesto toga, tendenciozna prenaglašavanja marginalnih pojava (na desnici, u crkvi, u delovima elite, vojsci, kulturnim ili naučnim ustanovama), izostanak valorizacije srpske kulture, oslobodilačkih tradicija i jednog kulturološkog iščitavanja narodne baštine ostaju dominantno obeležje Zundhausenove, u celini uzev, nedovoljno naučno utemeljene sinteze.“ Međutim, upravo je o odmerenosti reč, a nje nema u reagovanju Milenka Markovića jer on brani koncept propalog jugoslovenstva, pokušavajući da reafirmiše matricu titoizma kao univerzalni obrazac za uspešno rešavanje nacionalnog pitanja u socijalističkoj Jugoslaviji. On čak iznosi tvrdnju da su se u pogledu federalnih odnosa narodi titoističke Jugoslavije približili sistemu Evropske zajednice. I samo da nije postojao velikosrpski nacionalizam željan novih teritorija i osvajačkih ratova, titoistička utopija ravnopravnih naroda i narodnosti bila bi ostvarena. Trebalo je samo jednom zauvek zauzdati remetilačke Srbe i došlo bi se nadomak konačnom rešavanju balkanskog Gordijevog čvora.

Dušan Bataković je uvek bio kritički nastrojen prema levičarskim bajkama o samoupravljanju i uspešnom rešavanju nacionalnog pitanja, smatrajući da je upravo titoizam, ukidajući političke slobode, demokratske ustanove i pretpostavke za ozbiljnu i trajnu modernizaciju Srbije, stvorio pogodno tlo za razbijanje Jugoslavije i to kroz krvavi građanski rat. Idealizacija titoizma kojoj pribegava Milenko Marković danas zvuči kao sablasna ideološka konstrukcija. Od titoizma u ovoj zemlji nije ostalo gotovo ništa, samo tragovi iluzija.

Dušan Bataković uporno zastupa stanovište da je neprihvatljivo stalno isticanje ocena o isključivoj srpskoj krivici za razbijanje Jugoslavije. On takođe ne prihvata relativizaciju dostignuća srpske demokratije u 19. i početkom 20 veka. I to je dovoljan razlog da bude svrstan u vodeće nacionaliste i desničare koji ruše tekovine socijalističke revolucije, samoupravljanja i titoizma. Njegov ključni stav je da relativizovanje značajnih dostignuća srpske demokratije ide u prilog upravo onima koji uporno nastoje da dokažu kako Srbija navodno nije nikada imala, niti će uopšte moći da ima – dok ne bude još dodatno drastično smanjena – kapacitete za demokratiju i demokratsku obnovu. Ovi stavovi nam daju odgovor zašto je Dušan Bataković, kao pre svega ugledni srpski istoričar i nacionalni delatnik, sve češće izložen napadima upravo od onih ideoloških bojovnika koji bi hteli da zaustave vreme i vrate nas u doba titoističke utopije bratstva i jedinstva. Zato je Dušan Bataković u pravu kada kaže da je Tito prekasno napustio političku scenu jer je „poslednjih decenija poput Brežnjeva u SSSR-u kočio svaki pokušaj demokratizacije jugoslovenskog društva. Titoizam stoga nije mogao da nadživi svoga tvorca, nego je prema ustavu od 1974, koji nije dopuštao sporazumni razlaz, vodio pravo u krvavi građanski rat.“

Milenko Marković nije propustio da se posluži oprobanim sredstvom ideoloških obračuna, diskreditacijom onog ko je meta njegovog napada. On postavlja pitanje kako se Dušan Bataković našao u uređivačkom odboru ove edicije i kako je moguće da je on pisao recenziju knjige kad se toliko ne slaže sa stavovima iznetim u njoj. To je već problem razumevanja slobode mišljenja i govora, pri čemu se Milenko Marković pita da li se ovo dvojstvo (istoričar i ambasador i bivši savetnik predsednika Republike) nalazi u sferi sukoba interesa. Ovo su poznate ideološke diskvalifikacije iz arsenala samoupravne demokratije. Dušan Bataković je u razgovoru za Politiku govorio isključivo kao istoričar i hroničar naše savremene istorije. Negativna recenzija i predgovor izraz su pre svega njegovih naučnih uvida u tokove savremene srpske političke i društvene istorije i nastojanja da se pokaže koliko su žive negativne političke i kulturološke predstave o srpskom narodu.

Ovaj tekst još jednom potvrđuje opravdanost stavova koje je izneo Dušan Bataković i njegovog ukazivanja na jednostranosti i nedoslednosti koje je on apostrofirao u knjizi Holmsa Zundhausena.

 

Od istog autora

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner